Cairns - Bangkok

Nadat we onze auto hadden ingeleverd op het vliegveld van Cairns en nog net op tijd waren om onze vlucht naar Singapore te halen (we hadden niet gechecked of ons vluchtschema was veranderd), kwamen we in een heel andere wereld terecht: Azië. We hadden ons al langzaam voorbereid op de reis terug naar Nederland, maar onze zin om te reizen werd volledig nieuw leven in geblazen. Hoewel de regen regelmatig met bakken uit de hemel viel, was er in Singapore voldoende binnen te beleven. Na onze kennismaking met de Aziatische moderne kunst, hebben we heel wat winkelcentra bezocht. Want als je iets kunt in Singapore, is het shoppen. Hetzelfde geldt voor eten. Het is er goed en goedkoop. Mariël was meteen genezen van haar 'Chinees'-vrees.

We kwamen naar Azië om nog even te relaxen voordat we weer naar Nederland zouden vliegen. Na 2 dagen Singapore hebben we dan ook de bus gepakt naar Kuala Lumpur in Maleisië. Dat was nog niet zo gemakkelijk, omdat we dat net voor een heel druk weekend wilden gaan doen. Veel Maleisiërs werken in Singapore en gingen een lang weekend naar familie. Na flink speurwerk vonden we een bus. Kuala Lumpur is een stad die graag wil lijken op Singapore, maar die dat duidelijk nog niet is. Wel hebben ze de onwijs hoge Petronas Towers, waar wij natuurlijk even bovenop moesten. Jammer alleen dat het observatiedeck op de helft zit.......

Snel door met de bus richting onze beoogde relaxplek. Na een nachtje in het aardige Georgetown op het eiland Penang,kwamen we aan op het mooie eiland Langkawi. Tijd om niets te doen, te genieten van het weer en tot rust te komen. Niet dat dat heel erg nodig was, want we kregen eigenlijk wel weer zin om Azië verder te ontdekken. Erg moe van het reizen werden we niet. Het was ons dagelijks leven geworden. Maar lekker was het weekje niksen wel.

Toen was het echt tijd om ons voor te gaan bereiden op de terugreis. Onze vlucht naar Nederland ging vanaf Bangkok en daar moesten we wel eerst nog zien te komen. Met de boot vanaf Langkawi naar Satun in Thailand, gingen we daarna met onze eerste nachtbus onze laatste busreis maken. Om 6 uur 's-ochtends kwamen we aan in het drukke Bangkok. Na veel zoeken kwamen we aan bij ons van tevoren gereserveerde luxe hotel, waar we meteen nog even bij konden slapen in de heerlijke bedden. Toch konden we het niet laten om ook op onze laatste dag nog even de stad te verkennen. Het gouden tempelcomplex Ko Ratanakosin was het bezoek zeker waard en met een tochtje in een watertaxi over de Mae Nam Chao Phraya rivier kwam er een mooi einde aan een korte ontmoeting met Azië. Waarschijnlijk startpunt van onze volgende grote reis.......

En de winnaar is

We hebben in totaal 21 landen bezocht en konden het niet laten een lijstje bij te houden van hoe wij die landen beleefd hebben, om zo een volgorde te maken van onze beste ervaringen. We hebben de landen beoordeeld op reisgemak, overnachtingen, vriendelijkheid van de mensen, eten, cultuur, must-see attracties, souvenirs, klimaat en kosten.

Hierbij onze top 5:

• 1. Guatemala
  • 2. Nieuw-Zeeland
  • 3. Peru
  • 4. Mexico / Thailand
  • 5. Nicaragua / Equador / Frans-Polynesië

Voor reistips van de echte ervaringsdeskundigen zijn jullie altijd welkom bij ons. De reis was een geweldige belevenis die we nooit meer zullen vergeten. Echt een aanrader voor iedereen. De wereld is zoveel groter en heeft zoveel meer te bieden dan alleen Nederland. Go, explore and have fun!

Leo

Leuk het laaste bericht.
Nieuw-Zeeland schoort hoog zie ik dus wij komen wel een keertje voor reistips.
Guetemala zie ik niet zo zitten.
de groeten uit het regenachtige ZIEUWENT.

Irma(tante)

Hallo Tom-Mariel
Leuk jullie laatste verhaal en het idee dat jullie in KualaLumpur bij de Petronas tower geweest zijn,waar Thomas 2jaar geleden stage liep bij een architectenbureau!Een geweldige ervaring jullie wereldreis en wij hebben er ook van kunnen genieten.

groetjes Joop-Irma