Isla de Ometepe - Panama City

Na lange douaneformaliteiten (ruim 2 uur) mochten we Costa Rica in. Een duidelijk ander land dan Nicaragua. Hier geen lange rijen bebouwing langs de weg, maar duidelijke centra waar omheen de bebouwing staat. Ook is er veel minder zwerfvuil langs de weg en bestaat je uitzicht voor het grootste gedeelte uit het jungle groen van de natuur om je heen. De dag van onze volgende vlucht vanuit Panama City komt nu al aardig dichtbij en daarom kunnen we in dit laatste stuk van Midden-Amerika wat minder plaatsen bezoeken dan we gehoopt hadden. Vanaf de grens zijn we meteen doorgegaan naar de hoofdstad San José. Hier is jammer genoeg op zondag niet zoveel te beleven. Er was weinig leven op straat, het museum dat we wilden bezoeken was dicht en de parken waren weinig uitnodigend om lekker in rond te hangen. Snel door naar de kust. Puerto Viejo ligt vlakbij de grens met Panama en heeft een kustlijn waarbij de jungle doorloopt tot aan het strand. Onze mooie lodge stond 150 meter van het water, maar je had het gevoel midden in de jungle te zitten en het is de brulapen en vogels weer gelukt om onze ochtendrust te verstoren. Met de fiets hebben we de omgeving verkend en hebben we twee keer heerlijk gegeten, iets wat voor ons de afgelopen weken lang niet altijd even vanzelfspekend was.

De grensovergang met Panama is er één die je bijblijft. Met de bus rij je tot aan de grens, waarna je je moet melden bij het douanekantootje. Helaas kwamen wij net op het verkeerde moment; de beambten waren met lunchpauze. Drie kwartier later hadden wij onze stempel en konden we Panama inlopen via een oude spoorbrug. Ze hadden er wel wat planken overheen gelegd, zodat het lopen wat makkelijker ging en er ook nog auto´s en vrachtwagens overheen konden rijden. Vervolgens zijn we met een taxi en snelle boot doorgegaan naar Bocas de Toro. Hier was het wat toeristischer dan waar we vandaan kwamen, maar dat was prima voor een paar daagjes relaxen. Op een dagtour naar de mooiste plekjes van de eilandengroep hebben we dolfijnen gezien, gesnorkeld en heeft Tom (na even goed zoeken) twee red frogs gespot.

Op weg naar Panama City heben we overnacht in David. De tweede stad van Panama met weinig echte bezienswaadigheden, waardoor er weinig toeristen komen. Wat je dan merkt is dat je hier niet meer behandeld wordt als toerist met geld, maar dat de mensen je gewoon uit nieuwsgierigheid benaderen. Na een relaxt avondje film (The X-files: I want to believe, echt top!!!) werden we uitgenodigd op het zeer groots aangepakte verjaardagsfeestje van een 15-jarige. Na en optreden van een groep Mariachis en het nuttigen van een complete maaltijd, inclusief halve liter rum, hebben we afscheid genomen van de de familie en zijn we naar ons hotel vertrokken.

Panama City is de meest Amerikaanse (VS) stad van Midden-Amerika. Door ruim 85 jaar Amerikaanse invloed, in de vorm van controle over het Panamakanaal, is er in de stad en de mensen geen relaxte latino-sfeer meer te bekennen. Hoge flats zo ver je kunt kijken, druk verkeer en businesslui. Wel weer even heel erg wennen en op het eerste gezicht niet echt uitnodigend. Maar gelukkig is er genoeg te doen en de grootste attractie is natuurlijk ´het kanaal´. Sinds een paar jaar rijdt er weer een trein langs het kanaal van Panama City (aan de Pacific) naar Colon (aan de Atlantic). De trein rijdt dwars door een jungle- en merengebied en regelmatig zie je het kanaal. In Colon zijn we naar de jachthaven gegaan met de bedoeling een terugtocht naar Panama City te scoren via het kanaal. Helaas ging er die dag niemand en hebben we later de Miraflores-sluizen vanuit het visiterscentre bekeken. Het oude centrum van Panama City staat op de Unesco werelderfgoedlijst en ondanks dat er nog veel gerestaureerd moet worden, is het een mooie plek met potentie. Nadat Tom vanaf de Causeway (een breede dijkweg aangelegd van de uitgegraven grond van het kanaal) zijn meest romantische foto ever, tot nu toe, van de sky-line van de stad had gemaakt, was het tijd voor een nieuwe uitdaging: Zuid-Amerika.