Quebec - Washington

Wat een rust in Adirondack National Park. Ineens helemaal midden in de natuur. Op de kaart stond dichtbij Lake Placid een plaatsje dat North Pole heet. Daar moesten we natuurlijk overnachten. Helaas niet in de tent, want daar was het veel te koud voor 's-nachts. Bij Saranac Lake hebben we ons 2,5 uur prima vermaakt in een kayak. Precies genoeg om het leuk te blijven vinden. Veel buitenhuizen langs het meer. Natuurlijk hebben we in Lake Placid het Olympisch museum bezocht over de spelen die daar hebben plaatsgevonden. Goed te zien hoe veel professioneler de spelen geworden zijn de laatste jaren. In 1980 zag het er nog lekker simpel uit.Nu gaf Lake Placidjeecht het ideevan vergane glorie. Onze grote lege hotel leek zo uit de film The Shining te komen.

Onze volgende bestemming was de Hudson Valley. In dit gebied staan veel oude huizen meteenmooiuitzicht op de Hudson rivier. We hebben 2 huizen bezocht: Olana (huis van schilder Frederic Church) en het huis van oud-president Franklin D. Roosevelt(FDR). Veel historie. Gelukkig was het weer hier wat beter, waardoor we goed konden camperen op een mooie camping. Veel (helaas ook aangereden) wild. Op onze weg naar Washington hebben we dichtbij New York, inSleepy Hollow,nogTheRockefeller Estate bezocht. Dit huis is van oliemagnaat John Rockefeller geweest en heet Kykuit. Amerikanen noemen het Kaikuht. De rijkdom straalt van alles af:impressive huis en tuin, duur interieur, veel te veel kunst (Picasso, Warhall, Chinese beelden). Zoveel kunst datde kelder zelfs is omgebouwd tot art gallery.Veeloude auto's.

Eenmaal in Washington hebben we een bezoekje gebracht aan Fransien, de voormaligemanager van Mariel. Zij is met haar man en kids verhuisd naar het nieuwe Bussum: Bethesda (plaatsje vlakbij Washington). Gezellig bijgekletst en het huis en de omgeving bekenen. Helaas moesten we 's-avonds weer naar onze veel minder comfortabele onderkomen: detent. Op de camping bleken veel rupsen te zijn. Ze zaten over de hele tent en gingen coconnen in hoekjes. Nadat we de tent verplaatst hadden en de tent ontdaan hadden vande rupsen hebben we het mooie en groene Washington bezocht. In het gebied dat 'The National Mall' heet, staan alle belangrijke gebouwen en monumenten: Washington Monument, WWII Memorial, Lincoln Memorial, Korean WarVeterans Memorial. Amerikanen weten wel hoe ze een gedenkplek moeten maken.Natuurlijk hebben we nog een blik op het Witte Huis geworpen. Erg ver weg en veel beveiliging. Later op de middaghebben we nog een tentoonstelling over Eero Saarinen bezocht in het lelijkeNational Building Museum. Deze architect heeftin de vorige eeuw wat opmerkelijke gebouwen neergezet, waaronder The Gateway Arch in St. Louis. Uiteindelijk hebben werondgelopen in Georgetown, een buitenwijk van Washington, waar je goed kunt eten en winkelen. Natuurlijk hebben we dat gedaan. Tijdens ons 2e bezoekje aan Washington hebben we het Phillips Collection Museum bezocht en hebben we na een dagje winkelen het uitgestorven gebied rond United States Capitol bezocht. Imposante gebouwen. 's-Avonds heerlijke tapas gegeten.

Greetz,

Tom & Mariël