Sydney - Cairns

Na nog een gezellige (en handige vanwege de regen) overnachting bij familie, zijn we in Byron Bay beland. Een relaxste badplaats met goede stranden waar flink gesurfd wordt. Gelukkig viel de regen 's nachts, zodat we overdag lekker vanaf het strand de surfdudes konden bewonderen (gelukkig voor Tom zaten er ook vrouwen bij). Door naar nog meer familie. Hans & Annette in Mudgeeraba (vlakbij Brisbane) hadden ons overnachtingsruimte in hun ruime villa aangeboden. Samen hebben we Surfers Paradise (het Benidorm/Las Vegas van Australië) verkend, dat overgenomen was door de 'schoolies', die een groot 'schoolverlaters-vakantie on the beach-feest' vierden. De zee hier is geweldig, lekkere ruige golven en een verfrissend termperatuutje. Samen met Mark (de zoon van Hans & Annette) zijn we naar een super waterpark geweest, waarna het alweer tijd was om verder te gaan.

De Australia Zoo, grootgemaakt door Steve Irwin, begon met een teleurstellende, te gemaakte, show, maar gelukkig maakten de koala's, kangoeroes, wombats, tasmanian devil's, alligators en tijgers alles weer goed. Omdat onze tijd begon te dringen moesten we even twee dagen doorrijden. 'Gelukkig' hebben ze een aantal wegrestaurants wat opgeleukt, zodat je je onderweg niet hoeft te vervelen. Zo zijn er The Big Pineapple, The Big Prawn, The Big Mango, The Big Banana........snel doorrijden. Airlie Beach (ook ingenomen door 'schoolies') ligt aan de kust bij de eilandengroep de Whitsundays. Onze tour er naartoe viel een beetje tegen. Misschien kwam het wel door het weer. Zon doet nameljik veel met witte stranden.

Onze laatste stop in Australië was Cairns, waar we terrecht kwamen op een awardwinning, superG, coconutcamping. Nadeel alleen van camperen in Australië: om vier uur wordt het licht en beginnen de tropische vogels de meest vreemde geluiden uit slaan en word je om zeven uur je tent uitgebrand. Cairns is een leuke, groene stad met een tropisch klimaat en een iets gevarieerdere bevolking dan we tot nu toe hadden gezien. Een ideale plek om The Great Barrier Reef te bezoeken. We hebben alle drie een introductieduik gedaan en de rest van de dag uitgebreidt gesnorkeld. Wouw, wat een rif!!! De mooiste onderwaterwereld van onze reis. Wat we tot nu toe nog enigszins misten waren de Aboriginals. Je ziet ze weinig en in Cairns nog het meest. We zijn ze dus zelf maar gaan opzoeken in Mossman Gorge even boven Cairns. Een Aboriginal gaf ons een erg interessante en uitgebreide rondleiding door het regenwoud. Hij vertelde ons over zijn leven als Aboriginal in het woud en zijn kennis van alle bomen, planten en dieren die erin leven. Erg boeiend en speciaal om dat van zo iemand te horen. Eindelijk het oude Australië. Nadat we Anke op de bus hadden gezet voor een tripje naar nog meer van dat moois in de outback, was het voor ons tijd om Australië te verlaten. Australië, een apart land dat meer de moeite waard is dan de gelijknamige film.